Tirsdag den 15. november 2011 – Nu går turen til Suderoy (Sudeø)
I dag sejlede jeg til Sudeø det er den sydligste af de færøske øer. En sejlads på ca. 2 timer, hvor vi krydser Atlanterhavet, turen kan være barsk i storm, heldigvis var der helt vindstille.
På vejen sejler man forbi Stóre Dimun og Lita Dimun. 2 øer, Lita Dimun er ikke beboet mere, der sejles kun får ud på græs, og de hentes tilbage når det bliver vinter. Når fårene indfanges om vinteren, er de blevet "egen" og ikke vant til mennesker, så ofte falder et par får i vandet når de forsøger at indfange dem. Endvidere er de startet med at arrangere adventureturen derud, hvor man kan få overskredet nogle grænser ved at kravle op af øens stejle fjeld i en rebstige, og rapelle ned. På Stóre Dimun bor der eén familie ! meget specielt, der bor 4 eller 6 personer, der er lavet helikopter landingsplads på øen, da det ofte er umuligt at få proviant til øen via søvejen.
I 2 dage skulle jeg følge undervisningen på den Færøske Social- og sundhedshjælper skole.
I dag sejlede jeg til Sudeø det er den sydligste af de færøske øer. En sejlads på ca. 2 timer, hvor vi krydser Atlanterhavet, turen kan være barsk i storm, heldigvis var der helt vindstille.
På vejen sejler man forbi Stóre Dimun og Lita Dimun. 2 øer, Lita Dimun er ikke beboet mere, der sejles kun får ud på græs, og de hentes tilbage når det bliver vinter. Når fårene indfanges om vinteren, er de blevet "egen" og ikke vant til mennesker, så ofte falder et par får i vandet når de forsøger at indfange dem. Endvidere er de startet med at arrangere adventureturen derud, hvor man kan få overskredet nogle grænser ved at kravle op af øens stejle fjeld i en rebstige, og rapelle ned. På Stóre Dimun bor der eén familie ! meget specielt, der bor 4 eller 6 personer, der er lavet helikopter landingsplads på øen, da det ofte er umuligt at få proviant til øen via søvejen.
I 2 dage skulle jeg følge undervisningen på den Færøske Social- og sundhedshjælper skole.
Det er en forholds ny skole, der både fungerer som gymnasium og sosu-skole. Da skolen skulle opføres var der mange diskussioner heroppe om, hvor skolen skulle ligge. Den endte med at blive opført i byen Hov :o) på Suderoy for at skabe vækst og fortsat holde liv på øen. Skolen ligger ualmindelig smukt, den er bygget med store panoramavinduer med udsigt der kunne ligne malerier, men det er altså et virkeligt fjeld. Den første dag var der flot og klart i vejret, hvilket gjorde at udsigten strakte sig langt. Anden dag var der diset og meget tåget, så det virkede det som om fjeldet rykkede tættere på når jeg kiggede ud af vinduerne, og det gjorde jeg mange gange, bare for at nyde udsigten. (se billederne foroven, dag 1 og dag 2)
Der bor ca. 5000 mennesker på Suderoy, og de har 5 kommuner! Det er meget almindeligt at de har mange og små kommuner heroppe, hvilket mange arbejder på at få ændret. Således at flere kommuner skal sammenlægges, det møder stor modstand på trods af de vil kunne spare penge bla. på løn, bygninger og administration, men det er ikke sådan lige at få gennemført, da det for færingerne vil betyde mindre arbejdspladser og dem er der i forvejen nedgang i. Styring af deres kommune centralt fra, vil ikke passer befolkningen / kulturen godt, da de alle værner om deres bygder, nærmeste og Ø-samfundet.
Ása en lærer på skolen har tilbudt overnatning og kørsel frem og tilbage fra skolen.
På skolen mødte jeg igen kun venlige og imødekommende mennesker, der nysgerrigt spurgte ind til hvorfor jeg havde valgt at tage til Færøerne, og hvordan undervisningen og selve uddannelsen foregår i Danmark. Der er ikke den stor forskel, her varer uddannelsen 1 måned mere end i Danmark, fordi de har 3 sprog: Dansk, Engelsk og Færøsk – I Danmark er det kun: Dansk og Engelsk.
Lærerne på skolen mente i kraft af jeg var så langt i min uddannelse, at jeg kunne hjælpe til med undervisningen. Det var et praktisk fag med bla. vask af borger i sengen. Det var grænseoverskridende at stå foran 27 elever, og fortælle og vise på en dukke hvordan jeg har lært det, og hvordan jeg vasker en borger. Jeg kunne i baggrunden se læren stå og nikke anerkendende til mig, hvilket bekræftede mig i at min undervisning gik ok :o)
Ása ville gerne vise os øen, så vi begrav os i bil op af fjeldet og det er højt, vi kørte over fjeld toppen Beinisvørd der er 470 m over havet, på vejen derop kørte vi af veje der ikke var ret meget bredere end en cykelsti, og de er ikke ensrettet! indtil 2007 da de byggede en tunnel, var det den eneste vej fra midt på øen til sydøen. Der er på "vejen" vigepladser, nogle i den inderste side andre helt ud til fjeld kanten, pyha - og mig der højdeskræk, og dårligt tør kigge ud bare jeg kører over Vejle broen, fik virkelig overskredet nogle grænser. På toppen af fjeldet gik det ikke kun ned af med ned af i hårnålesving, men en fantastisk udsigt til de grønne bløde fjelde. Vi kørte til byen Sumba, der er tæt på at være det sydligste af Færøerne. Udfor Sumba ligger Sumbiarhólmur, en holm der beskytter Sumba fra havet. Holmen nedbrydes mere og mere og der er megen snak ( ingen handling ) om hvad der sker når holmen er væk og husene der ligger tættest på det brusende hav udsættes for havets magt. Når husene ligger tæt på er det ca 1 m ud til havet, og når stormen raser mærkes det kraftigt i husene.
Der bor ca. 5000 mennesker på Suderoy, og de har 5 kommuner! Det er meget almindeligt at de har mange og små kommuner heroppe, hvilket mange arbejder på at få ændret. Således at flere kommuner skal sammenlægges, det møder stor modstand på trods af de vil kunne spare penge bla. på løn, bygninger og administration, men det er ikke sådan lige at få gennemført, da det for færingerne vil betyde mindre arbejdspladser og dem er der i forvejen nedgang i. Styring af deres kommune centralt fra, vil ikke passer befolkningen / kulturen godt, da de alle værner om deres bygder, nærmeste og Ø-samfundet.
Ása en lærer på skolen har tilbudt overnatning og kørsel frem og tilbage fra skolen.
På skolen mødte jeg igen kun venlige og imødekommende mennesker, der nysgerrigt spurgte ind til hvorfor jeg havde valgt at tage til Færøerne, og hvordan undervisningen og selve uddannelsen foregår i Danmark. Der er ikke den stor forskel, her varer uddannelsen 1 måned mere end i Danmark, fordi de har 3 sprog: Dansk, Engelsk og Færøsk – I Danmark er det kun: Dansk og Engelsk.
Lærerne på skolen mente i kraft af jeg var så langt i min uddannelse, at jeg kunne hjælpe til med undervisningen. Det var et praktisk fag med bla. vask af borger i sengen. Det var grænseoverskridende at stå foran 27 elever, og fortælle og vise på en dukke hvordan jeg har lært det, og hvordan jeg vasker en borger. Jeg kunne i baggrunden se læren stå og nikke anerkendende til mig, hvilket bekræftede mig i at min undervisning gik ok :o)
Ása ville gerne vise os øen, så vi begrav os i bil op af fjeldet og det er højt, vi kørte over fjeld toppen Beinisvørd der er 470 m over havet, på vejen derop kørte vi af veje der ikke var ret meget bredere end en cykelsti, og de er ikke ensrettet! indtil 2007 da de byggede en tunnel, var det den eneste vej fra midt på øen til sydøen. Der er på "vejen" vigepladser, nogle i den inderste side andre helt ud til fjeld kanten, pyha - og mig der højdeskræk, og dårligt tør kigge ud bare jeg kører over Vejle broen, fik virkelig overskredet nogle grænser. På toppen af fjeldet gik det ikke kun ned af med ned af i hårnålesving, men en fantastisk udsigt til de grønne bløde fjelde. Vi kørte til byen Sumba, der er tæt på at være det sydligste af Færøerne. Udfor Sumba ligger Sumbiarhólmur, en holm der beskytter Sumba fra havet. Holmen nedbrydes mere og mere og der er megen snak ( ingen handling ) om hvad der sker når holmen er væk og husene der ligger tættest på det brusende hav udsættes for havets magt. Når husene ligger tæt på er det ca 1 m ud til havet, og når stormen raser mærkes det kraftigt i husene.
Suderoys fjelde er meget "bløde og runde" og ikke så skarpe som nordpå.
Mere om det senere når jeg har været nord på.
Turen hjem fra Suderoy var i tusmørke og tåge derfor kunne jeg desbærre ikke tage billeder på turen, vinden var svag og sejladsen behagelig.
Kh Hanne
Ingen kommentarer:
Send en kommentar